Skip to main content

Posts

Mor Loozor Manastırı

Mor Loozor Manastırı ,  Mardin  ilinin  Midyat  ilçesine bağlı  Mercimekli  (eski adıyla Habsnas veya Habsus [1] ) köyü sınırları içerisinde bulunan  Süryani manastırıdır . Manastırın 5. veya 6. yüzyılda, Süryani ruhanilerinden olan Şemun dı-Zayte tarafından kurulduğu veya yenilendiği düşünülmektedir. [1]  Çoktan terk edilmiş olan manastırın yapıları halen ayaktadır. [2]

Mor Gabriel Manastırı

Mor Gabriel (Deyrulumur) Manastırı , dünyanın ayakta duran en eski  Süryani Ortodoks   manastırıdır .  Mardin  ilinin  Midyat  ilçesine bağlı  Güngören  köyü sınırları içerisinde, [1]   Süryanilerin  anayurdu olarak bilinen  Turabdin  platosunda bulunmaktadır. Manastır idaresinin, komşu köylerin sınırları içerisindeki 100 hektarlık ormanlık alanı işgal ettiği iddiasıyla açılan dava Ağustos 2008'den beri devam etmektedir. [1]

Barlaham Manastırı

Barlaham Manastırı ,  Türkiye 'nin  Hatay ilinin   Yayladağı  ilçesinde harap hâlde bir  manastırdır . Manastıra ulaşımın tek yolu  Yeditepe  beldesinden yaya olarak 2.5 saat boyunca dağa tırmanmaktır. Manastır, Türkiye- Suriye  sınırına yakın bir konumdadır. MÖ 3. yüzyılda,  Selevkos İmparatorluğu  döneminde manastırın yerinde  Dorik  bir tapınak vardı. MS 4. yüzyılda aziz olarak ilan edilmiş Barlaham (Barlaam) manastırın bulunduğu yere gelmiş,  Zeus  heykelini yıkarak keşişlerden oluşan bir topluluk kurmuştur. 6. yüzyılda bugünkü manastırın güneydoğru köşesine bir kilise  yapılmış; ama bu kilise  526 Antakya Depremi 'nde yıkılmıştır. Manastır 950-1050 yıllarında Gürcü papazlar tarafından tekrardan yapılmıştır. 1268 yılına kadar faaliyet gösteren mansatır, bu tarihte terk edilmiştir.

Aya Nikola Manastırı

Kırklareli Vize ilçesi Kıyıköy, Pabuçderesi Vadisinde bir su kaynağının çevresinde yapı kalıntılarının bir manastıra ait olduğu anlaşılmıştır. Kıyıköy’e 700 m. uzaklıktaki bu kalıntıların mimari şekilleri ve içerisindeki bezemeleri dikkate alındığında manastırın İmparator Iustinianus döneminde (527-565), VI.yüzyılda yapıldığı anlaşılmaktadır. Günümüze gelebilen kaya manastırlarının en iyi korunmuş örneklerinden olan bu manastır, kayalara oyularak meydana getirilmiştir. Manastır kayalara oyularak meydana getirilerek kademe halinde hücreler olup, kuzeyindeki merdivenlerle altındaki ayazmaya inilmektedir. Manastır üç bölümden meydana gelmiştir. Bunlardan birinci bölüm büyük bir kilise, ikinci bölüm kilise arkasındaki ayazma, üçüncü bölüm ise nartekse bitişik olan iki ayrı mekandır. Kayalar içerisine oyularak yapılan manastıra tuğla ve taştan yeni mekanlar eklenmiştir. Manastırın kilisesi, nartek, naos ve apisiten oluşan düzgün bir plan göstermektedir. Uradaki üç bölümlü narteks uz

ALAHAN MANASTIRI

Karaman’dan Mut’a inen karayolunun güneyinde, çam ağaçları ile kaplı dağların güney yamacındaki Alahan Manastırı kaynaklarda Alacahan Manastırı ismi ile geçmektedir.  Alahan Manastırı’nın yapımı ile ilgili birbirinden farklı tarihler ileri sürülmüştür. Kiliseye giden yolun sonundaki kayalara oyulmuş mezarlardan biri üzerindeki 462 tarihine dayanılarak MS.V.yüzyıldan önce manastırın yapıldığı ileri sürülmüştür. Ancak, manastırdaki sütun başlıklarının MS.VI.yüzyıla ait oldukları da görülmektedir. Bunlara dayanılarak manastırın 450-550 yılları arasında yapılmış olması kuvvetle muhtemeldir.  Yapı topluluğu güneydeki ovadan merdivenli bir yol ile bağlantılıdır. Yörede yaşayanlar bu yolun altında bazı kalıntıların bulunduğunu da ileri sürmüşlerdir.  Manastıra girişte keşiş hücreleri ve bir şapel, ardından bazilika, revaklı bir dehliz, vaftizhane, kayalara oyulmuş mezar hücreleri, doğudaki kubbeli kilise sıra halinde birbirini izlemektedir. Bunlardan keşiş hücreleri ile şapel kayalara oyulara

Deyrulzafarân Manastırı

Deyrulzafarân Manastırı  ( Süryanice :  ܕܝܪܐ ܕܡܪܝ ܚܢܢܝܐ ,  Dairo d-Mor Ḥannanyo )  Mardin 'in 4 km doğusunda, 5. yüzyılda yapılan bir  Süryani   manastırı  ve  Süryanilerin  önemli merkezlerinden biridir. [1] .  Mor Hananyo Kilisesi  (Kubbeli Kilise), Azizler Evi (Beth Kadişe), Meryem Ana Kilisesi ve Güneş Tapınağı manastırın önemli yapılarını oluşturur. Manastırın içinde tarihi bir  Süryanice   İncil  ve kutsal taş bulunmakta, ilk tıp fakültesinin burada kurulduğu söylenmektedir. Kurulduğu dönemden kalma mozaikler bugün de durmaktadır. Canlı bir tarih görünümünde olan manastırın en büyük özelliklerinden biri de içinde 52 Süryani patriğinin mezarlarının bulunmasıdır.

SÜMELA MANASTIRI

Sümela Manastırı ,  Trabzon  ili,  Maçka  ilçesi,  Altındere  köyü sınırları içerisinde yer alan (Eski  Yunanca  adı: Panagia) deresinin batı yamaçlarında Kara (Eski Yunanca adı: Mela) tepesi üzerinde deniz seviyesinden 1.150 m yükseklikteki eski  Yunan   Ortodoks   manastır  ve  kilise  kompleksi olup, tam adı  Panagia Sumela  (Παναγία Σουμελά) veya  Theotokos Sumela dır. Kilisenin MS 365-395 tarihleri arasında inşa edildiği sanılmaktadır.   Anadolu 'da sıkça rastlanılan   Kapadokya   kiliseleri tarzında yapılmış, hatta Trabzon'da   Maşatlık   mevkiinde benzeri bir mağara kilisesi daha vardır. Kilisenin ilk kuruluşu ile manastır haline dönüşümü arasındaki bin yıllık dönem hakkında fazla bir şey bilinmemektedir. Karadeniz Rumları arasında anlatılan bir efsaneye göre Atina'lı   Barnabas   ile   Sophronios   adlı iki keşiş aynı rüyayı görmüşler; rüyalarında, İsa ’nın öğrencilerinden Aziz   Luka ’ın yaptığı üç Panagia ikonundan,   Meryem 'in bebek İsa’yı kollarında tut