Skip to main content

Neden Gemilerdeki Can Simidi Gibi Uçaklarda Yolcular İçin Paraşüt Bulundurulmaz?

 Neden Gemilerdeki Can Simidi Gibi Uçaklarda Yolcular İçin Paraşüt Bulundurulmaz?

Askeri uçaklarda acil durum için paraşüt bulunur oysa yolcu uçaklarında bulunmaz. Yolcu uçaklarında acil durumlar için alınan tedbir, deniz yolculuğunda olduğu şeklinde uçaklarda can simidi bulundurmaktır. Bununla birlikte yolcu uçakları, her gün binlerce insan taşırlar. Bu konum aklınıza, uçaklarda bütün yolcular için bir paraşüt bulundurulması gerekmez miydi diye bir soru geliyorsa yanıtını burada bulabilirsiniz.





Ticari Yolcu Uçaklarında Neden Herkes İçin Paraşüt Bulundurulmaz?

Aksiyon filmlerinde paraşütle atlama sahnelerini izlediyseniz, sanki herkes yapabilirmiş gibi görünmüş olabilir sadece görünmüş olduğu kadar basit değildir. En temel atlayış türü, tandem skydiving’te bile atlamadan önce en az yarım saatlik temel tahsil katılımı ve talimatlara harfiyen hakim olunması icap eder. Üstelik bu atlayış bir uzman eşliğinde gerçekleştirilir. Havada paraşütle ilgili yapılması gerekenlerin çoğunu, uzman paraşütçü gerçekleştirir.

3.000 metre ve daha yüksek irtifadan yapılan atlayışlar ise en riskli atlayışlardır. Bu atlayışın başarı ile gerçekleştirilebilmesi için saatlerce devam eden uygulamalı tahsil icap eder.



Paraşütle atlama ile alakalı hatırlanması gereken en önemli şey, tamamen normal koşullar altında gerçekleşmesi gerektiğidir. Atlayıştan evvelde paraşütçü, uçaktan ne zaman atlayacağını kati olarak bilmelidir. Oysa uçaktaki yolcular, birkaç dakika içinde atlama yapmak zorunda kalabileceklerini evvelinde asla bilemezler.

Ticari bir yolcu uçağında hayatlarında hiç paraşüt kullanmamış insanların, bir veya iki dakika arasında doğru bir şeklide atlamaya hazır hale gelecek işleri yapmaları gerekir ki bir de bunu acele vaziyet maskeleri ile yapmak zorundadırlar.

En riskli olanlar da dahil olmak suretiyle planlı hava atlayışları, yerden en fazla 4.500-4.800 yüksekten yapılır. Oysa yolcu uçakları oldukca daha yüksekten uçarlar. Bu nedenle atlamadan ilkin uçağın atlayış yapılacak irtifaya kadar alçalmasını beklemek zorundadırlar. Ancak uçağın bulunmuş olduğu yükseklikte solunabilecek hava yoktur. Bu nedenle müsait irtifaya gelene kadar bekleyebilmek için oksijen tüpü icap eder. Sonuç olarak aşırı stres altında ortaya çıkacak kafa karışıklığını hesaba katacak olursak bunun mümkün olmayacağı kesindir.

 Atlayışa müsait askeri uçaklar, çoğunlukla yolcu uçakları kadar hızlı ve büyük değildir. Büyük askeri uçaklarda ise paraşütçüyü uçağın gövdesinden uzaklaştıracak atlama rampası kullanılır. Üstelik ticari uçakların kanatları ve kuyruğu paraşütle atlamaya müsait değildir. Kanatlar ve kuyruk ölümcül yaralanmalara sebep olabilir.

Çoğu tayyare kazası iniş ve kalkış sırasında meydana gelir. İstatiksel veriler dikkate alındığında kazaların çoğunun paraşütle atlamayı mümkün kılacak yükseklikte gerçekleşmez.

Ortalama bir paraşüt, iktisat sınıfı koltuktan daha çok yer meblağ. Üstelik daha ağırdır. Doğal olarak bu maliyet artışı, tayyare biletlerine yansır.

Sonuç olarak, yolcu uçaklarına paraşüt koymak hem pratik hem de ekonomik olarak müsait değildir. 


Kaynaklar:

University of California Museum of Paleontology, Berkeley.

Massachusetts Institute of Technology Skydivers

The Guardian

Comments

Popular posts from this blog

Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği

Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği , ( Rusça :    Союз Советских Социалистических Республик   ( yardım · bilgi ) , Soyuz Sovetskikh Sotsialisticheskikh Respublik ,  /sɐˈjʊs sɐˈvʲeʦkʲɪx səʦɪəlʲɪˈstʲiʨɪskʲɪx rʲɪsˈpʊblʲɪk/ ; kısaca СССР, SSSR )  Sovyetler Birliği  ya da  SSCB  olarak da bilinir,  Rusya İmparatorluğu 'nın  1917 'deki Büyük  Ekim Devrimi 'yle yıkılmasından sonra aynı topraklar üzerinde kurulan ve  1991 'e değin varlığını koruyan devlet.  Avrupa 'nın doğu kesimiyle,  Asya 'nın kuzey kesimi boyunca yayılan SSCB, son yıllarında 22.403.000 km²'lik  yüzölçümüyle  dünyanın en büyük ülkesiydi.  Nüfus  bakımından da 293.047.571 ( Haziran   1991 ) kişiyle 3. sırada yer alıyordu. Aynı zamanda dünyanın başlıca siyasî ve askerî güçlerinden biri olan Sovyetler Birliği, batısında  Norveç ,  Finlandiya ,  Baltık Denizi , Polonya ,  Çekoslovakya ,  Macaristan ...

Лжедмитрий I

Лжедми́трий I , официально именовавший себя царевич (затем царь) Дмитрий Иванович [1] [2] , в сношениях с иностранными государствами — Император Димитрий ( лат.   Demetreus Imperator ) (ум.  17 мая   1606 ) —  царь   России  с  1 июня   1605  по  17 (27) мая   1606 , по устоявшемуся в историографии мнению —  самозванец , выдававший себя за чудом спасшегося младшего сына  Ивана IV Грозного  — царевича Дмитрия . Первый из трех самозванцев, именовавших себя сыном  Ивана Грозного , притязавших на российский престол (см. также  Лжедмитрий II  и  Лжедмитрий III ). Гибель царевича Дмитрия Основная статья:  Дмитрий Углицкий (царевич) Царевич Дмитрий погиб при не выясненных до настоящего времени обстоятельствах — от ножевой раны в горло. [3]   Его мать  обвинила в убийстве Дмитрия пребывавших в Угличе «людей Бориса»  Данилу Битя...

Kanije Savunması

önceki sonraki Ünlü Kanije Savunması’nın kahramanı olarak tanınan, Türk Tarihi’ne adını zekâsı  ve kahramanlıklarıyla yazdıran, kahveye olan düşkünlüğü ile ün salarak kendisine “Tiryaki” lakabıverilen Tiryaki Hasan Paşa, tam olarak bilinmese de bazı kaynaklarda Kanije Savunmasısırasında (1601) 87 yaşında olduğu  söylendiği üzere 1516 yılında doğmuştur. 2. Selimzamanında Enderun’da eğitim görmüştür. 3. Murat’ın şehzadeliği sırasında Manisa’da onunrikabdarlığı görevini yaptı. Ardından 3. Murat’la birlikte İstanbul’a gitti ve bir süre saraydakaldı.İlk olarak İzvornik sancakbeyi oldu. 1583’ de Göle, 1587’de Pojega sancakbeyioldu.1594’de Bosna beylerbeyi oldu ve  daha sonra daha sonra Budin beylerbeyi oldu. 1600-1601 yılları arasında fethedilen Kanije Kalesine  beylerbeyi olarak atanan Tiryaki Hasan Paşa bu yıllarda yaşının verdi...